Wednesday, December 21, 2011

post title

ibu mencadangkan bahawa bagi menghilangkan kebosanan aku dekat rumah, aku patut masak. tapi aku balik rumah ni aku nak makan masakan ibu. so aku takkan masak lauk tapi aku akan masak dessert. hari tu pun aku try masak strawberry bread pudding, kali ni aku nak buat pudding gak tapi chocolate bread pudding. sebab aku suka chocolate ok. 


aku ubah suai sikit resepi dye mengikut apa yang aku ada laa kan. 



  • 4cawan susu
  • 4 biji telur
  • 1/2 cawan gula
  • 8tbs mentega 
  • 350g cooking chocolate or chocolate chip.
  • 1tbs vanilla essence
  • 1buku roti. buang kerak dye

cara2 dye

  • pukul telur dengan gula dalam periuk sampai kembang.
  • tambah mentega dengan cokelat. panaskan dan gaul sampai cair
  • tambah vanilla essence
  • sapukan mentega dekat tepi loyang supaya puding tak melekat dekat loyang.
  • susun roti2 tu dan tuangkan aduan ke dalam loyang. biarkan sampai roti serap aduan tu.
  • panaskan oven pada suhu 160 °C. bakar puding tu selama 40-45 minit. 
  • hidangkan laa dengan apa pun. boleh makan waktu panas2 or bila dah sejuk.

 first try yang tak berapa nak menjadi. maybe sebab cokelat tu tak cair betul kot tu yang aduan dye tak diserap dengan betul oleh rotinye. then aku makan dengan strawberry jem. 

No comments: