Saturday, December 17, 2011

bodek.

bodek, semua orang pernah bodek dan kena bodek. apa tu bodek. bodek tu mengampu seseorang dengan tujuan untuk mendapatkan sesuatu. aku sekarang tengah cuti sem. so cuti kat JB laa. JPO baru dirasmikan. banyak kedai2 kat situ mesti laa tengah buat sale, dengan year end sale lagi. 

maka dengan ini aku menjalankan misi untuk membodek ibu aku supaya bawak aku pergi situ and belikan barang2 yang aku nak. pergi situ memang dah confirm cuma tunggu ayah sehat je. tapi nak beli barang yang aku nak tu yang tak pasti kesahihannye. 

untuk mengambil hati ibu tercinta merangkap bank negara, aku pun jadi laa anak yang baik dengan selalu urut2kan kaki dye dan apa2 jelaa. tapi kali ni extra skit sebab aku nak buat puding. tengah terasa nak makan puding plak tu. 

waktu dekat college hari tu aku dengan fea pernah try buat bread strawberry pudding, makannye dengan ice cream. sedap jugak laa. bagi kawan2 aku makan sampai aku dengan fea dapat sikit je. 

berikut adalah resepinya;

Bahan-bahan ( satu loyang )

  • 2 sudu besar butter,dicairkan
  • 7-8 keping roti wholemeal,dikoyak menjadi keping2 kecil
  • fresh strawberry (ikut banyak mana yg korang nak)
  • 3 biji telur
  • 1 1/4 cawan susu segar
  • 1 tin susu ideal
  • 1/4 cawan jem strawberi
  • 1/2 cawan gula
  • 1 sudu kecil esen vanilla

Cara-cara

  1. Panaskan oven ke suhu 160 darjah celsius.
  2. sapu loyang dengan butter cair pada bahagian bawah dan tepinya
  3. Taburkan roti bersama2 dengan strawberi kedalam loyang.
  4. Dalam mangkuk,pukul telur,susu ideal,jem strawberi,gula,susu,esen vanilla sehingga bebuih
  5. masak skejap kat atas dapur. just nak make sure gula n telur tuh dah betul2 hancur n sebati. jgn biar mendidih. agak2 da sebati semua, tutup api.
  6. Tuangkan campuran ni ke atas roti dan tekan sedikit dengan sudu supaya roti menyerap kuah tu. biarkan 5 minit, bg roti tu kembang.
  7. then baru masukkan dalam oven n masak lebih kurang 40-45 mins. sy sarankan, 30 minit pertama tu tak payah gatai2 tgn bukak tutup oven. biar je. after that baru la tgk2 skit. coz takut pudding tu kecut. aha.
hasil kitorang hari tu. 

resepi didapati daripada fatinsuhana.blogspot.com

doakan usaha membodek ini berjaya. banyak benda yang aku nak pau mak aku ni. :)

No comments: